neděle 30. listopadu 2014

Tvůj tzv. "Rest day"

Pokud jsi cvičící nadšenec, určitě ses dostala do fáze, kdy si potřebuješ občas dát tzv. „Rest day“, jinými slovy „Odpočinkový den“. Pokud jsi cvičila například 6 week 6 pack, určitě jsi slyšela slova Jillian Michaels: „Je potřeba si alespoň jednou týdně dát odpočinkový den, aby si svaly mohly odpočinout a nabrat další sílu“. Já jsem z tohoto fitness koloběhu jaksi vybočila a cvičím třeba jen 4x týdně - jeden den dolní část těla, druhý den břicho, třetí den horní část těla, čtvrtý den celé tělo. Ovšem toto cvičení prolínám právě odpočinkovými dny. Ty by se ale neměly podceňovat! Nemysli si, že odpočinkový den je ve stylu pojídání brambůrek a koukání na filmy. Přiznávám, že i já si občas takový rest day dám, ale většinou upřednostňuji pohyb. Alespoň jednou denně. A právě ten může mít několik podob.

1.       YOGA
Yogu řadím asi nejčastěji do mých „Rest days“, cvičím ji 2x týdně, resp. chodím na hodiny yogy a musím říct, že právě toto cvičení je tím nejlepším na protažení všech svalů. A nejen to. Yoga tě přiměje zapomenout na všechny problémy a tíhu, které jsi za den nabrala a potom z hodiny odcházíš naprosto uvolněná.

2.       BĚH
Další velmi oblíbenou činností většiny cvičících nadšenců je běh. Já jej provozovala do září, pak jsem ale kvůli zdravotním problémům musela na tři měsíce přestat a dnes se mi klepou svaly vzrušením z představy, jak v lednu vyběhnu do přírody. Nyní je běh asi trochu mimo mísu, většina z nás je již v podzimní, skoro zimní náladě, a tak se nám nechce do studeného větru vybíhat. Na jaře to ale může vypuknout!

3.       CHŮZE
Vlastně mohu říct, že jsem zatím v době mého cvičení, tedy za rok a půl, neměla téměř nikdy rest day. Pokud nepočítám dny nemoci nebo nevolnosti. Denně totiž nachodím kolem 4-5km, což je také velmi vhodný pohyb. Chůze je velmi účinná, a ačkoliv se to nezdá, zapojíte při ní spousty svalů. Tak hurá na túry! J

Pro línější cvičící nadšence
Pokud si ale nepotrpíš na dodržování každodenního pohybu a cvičíš, jen aby se neřeklo, mám pro tebe pár typů, jak svůj volný čas využít např. k naplánování svého cvičebního programu apod.

1.       Vyhledej si zdravé recepty
Hřešit umí každý, ale co ten opak? Zdravá strava? Pravidelné stravování? To už je u nás trochu horší. Založ si nějaký notýsek nebo sešit, kam si můžeš poznamenat spousty zdravých receptů, třeba i např. od amerických Youtuberek, které tě mohou skvěle ke zdravé stravě inspirovat. A když ti dojde nápad, co vařit, sáhni právě po svém sešitu a vyhledej si, na co máš zrovna chuť.

2.       Vyhotov si svou „Fitness tabulku“
Bez zaznamenávání svých úspěchů moc nezjistíš, jestli si zhubla, nebo jsi naopak přibrala (občas se to může stát, jelikož svalová hmota je těžší, než tuk). Já jsem takové záznamy nevedla a dnes toho lituji. Vidím sice na sobě, že za rok cvičení jsem nějaké pokroky udělala, ale nemohu je bohužel porovnat se stavem počátečním.

3.       Založ si playlist s motivační hudbou
Nedokážu si představit běh bez sluchátek v uších. Potřebuji motivaci ke svým výkonům a hudba je tím pravým pohonem. Taky se ti občas stává, že tě nějaká část písničky nakopne k tomu běžet rychleji? A přesně to je účelem právě té „motivační hudby“!

Tak co? Budeš ode dneška trávit své „Rest days“ trochu jinak než doposud? Věř, že ti za to tvé tělo bude děkovat. A ty budeš mít navíc velmi dobrý pocit z toho, že jsi nelenošila. Tak s chutí do toho!

Žádné komentáře:

Okomentovat